معرفی کالا

کول پد ( پایه خنک کننده ) لپ تاپ چیست؟

کول پد ( پایه خنک کننده ) لپ تاپ چیست؟

کول پد ( پایه خنک کننده ) لپ تاپ چیست؟

پد خنک کننده پایه ای است برای لپ تاپ تا از داغ شدن بیش از حد لپ تاپ در حین کار جلوگیری نماید و به آنها پایه خنک کننده یا میز پشتی نیز گفته شود.

انواع مختلفی از پدهای خنک کننده در دسترس هستند که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

انواع کول پد ( پایه خنک کننده ) لپ تاپ

  • ساده ترین نوع کول پد به هیچ وجه منبع تغذیه ندارد. این فقط یک میز کوچک است که می توان لپ تاپ را روی آن محکم کرد ( و به آن استند نیز می گویند ) تا از سر خوردن آن جلوگیری کند. این پایه ها یک مانع بین لپ تاپ و سطح قرارگیری لپ تاپ می باشند. علاوه بر این، این پایه ها یا استندها به طور کلی به لپ‌تاپ اجازه کج شدن می‌دهند، جریان هوای بیشتری را در زیر رایانه تشویق می‌کنند و از داغ شدن بیش از حد آن با استفاده مداوم جلوگیری می‌کنند. کارکردن با لپ‌تاپ کج‌شده معمولا راحت‌تر باشد، زیرا صفحه‌کلید را در زاویه طبیعی‌تری برای تایپ قرار می‌دهد.
  • در نوع دیگری از این کول پد ها از کریستال نیمه مایع به عنوان مایع خنک کننده استفاده می شود. این کریستال ها در اثر گرما به مایع تبدیل شده و گرمای دریافتی را به سمت فن ها هدایت می کنند. فن ها با خنک کردن مایع دوباره به سمت قسمتهای گرم هدایت می شوند.
  • نوع دیگری از پد خنک کننده، دارای یک یا چند فن کوچک است.
مراقبت از داغ شدن بیش از حد لپ تاپ می تواند به عملکرد بهتر و دوام بیشتر لپ تاپ کمک کند، و پدهای خنک کننده در مقایسه با خرید یک لپ تاپ جدید بسیار ارزان هستند. شما می توانید از بخش کول پدهای فروشگاه ما دیدن فرمایید و درصورت تمایل خرید کول پد مناسب خود را داشته باشید.
………………………………………………………………………………….
توجه : برای کسانی که ترجیح می‌دهند از پدهای خنک‌کننده استفاده نکنند، استفاده از لپ‌تاپ بر روی یک سطح سخت را به یک سطح نرم مانند روکش یا تخت ترجیح داده اند، چرا که می‌تواند همه درگاه‌های جریان هوا را مسدود کند و باعث داغ شدن بیش از حد لپ‌تاپ شود.

چرا باید از کول پد استفاده کنیم؟

با توجه به اینکه کلیه دستگاه های دیجیتال در اثر عبور جریان و استفاده شروع به تولید گرما می کنند و این گرما باعث می شود تا دو عامل را تحت تاثیر خود قرار دهد. یکی عملکرد لحظه ای دستگاه در دماهای زیاد دچار اختلال و مشکل و گاها باعث قطع عملکرد می شود و دیگری اینکه گرمای بالا در درازمدت عمر متوسط مصرف یک قطعه را پایین می آورد.

به همین علت و بخصوص در فصول گرم سال بیشتر باید مراقب این دستگاه ها باشیم. یکی از دستگاه های پر مصرف ما همین لپ تاپ ها هستند که باید با کمک پایه خنک کننده لپ تاپ آنها را تا جایی که ممکن است یاری نماییم تا هم عملکرد بهتری داشته و هم از عمر بیشتر این دستگاه ها بتوان سود جست.

کول پد ( پایه خنک کننده ) لپ تاپ چیست؟
کول پد ( پایه خنک کننده ) لپ تاپ چیست؟
کول پد ( پایه خنک کننده ) لپ تاپ چیست؟

ویژگی های کول پد ( پایه خنک کننده ) لپ تاپ

سایز :

یکی از ویژگی های مهم کول پد ها سایز آنها است چرا که باید از 12 تا 17 اینچ لپ تاپ را بر روی خود تحمل کنند و ترجیحا باید سایزی داشته باشند که کل سطح بیرونی لپ تاپ را پوشش دهد.

جنس و استحکام بدنه :

جنس بدنه این پایه ها باید محکم باشد و برای اینکه برای تولیدکننده صرفه اقتصادی داشته باشد از مواد سبک ولی مستحکم صنعتی استفاده می کنند. در اغلب پایه ها از ترکیب فلز (Metal)، پلاستیک های با کیفیت و فشرده ( بنام ABS ) استفاده می شود. در کنار این دو برخی شرکتها برای درگیر شدن بدنه لپ تاپ با بدنه کول پد از تکه های لاستیک هم استفاده می کنند.

کیفیت آرمیچر فن ها :

در اکثر این پایه ها به علت اینکه زمان زیادی از فن ها استفاده می شود، امکان از کارافتادن فن ها وجود دارد.

پس چون آرمیچر ها زمان زیادی بخصوص در کول پدهای گیمینگ مورد استفاده قرار می گیرند باید از سیم پیچی و فن های بسیار با کیفیت و بادوامی ساخته شده باشند.

دریچه های خروجی:

این دریچه ها که معمولا بعد از خروجی پروانه فن ها قراردارند باید به نحوه در مسیر خروجی باد تولید شده قرار گیرند که بیشترین حجم و شارش جریان هوای خنک را به بیرون هدایت کنند.

نویز حاصل از چرخش فن ها :

یکی دیگر از ویژگی های مهم یک کول پد ؛ نویز تولید شده از چرخش فن ها است. این در کول پدهایی که بیش از یک فن دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چرا که اگر در یک کول پد این صدا بیش از اندازه باشد ؛ کاربر رقبت به استفاده از آن را نخواهد داشت و باید گفت که ” کاربر پسند ” نیست. این صدا معمولا باید در حدود 17 دسی بل به پایین باشد.

سبکی پایه ها :

سبکی این محصول در عین استحکام و مقاومت بدنه از ویژگی های مهم آن است. علت مهم این ویژگی آن است که در خیلی از موارد کاربر مایل به جابجایی و انتقال کول پد در کوله و یا کیف خود می باشد و اگر قرار باشد که همانند لپ تاپ سنگین باشد تمایلی به حمل و نقل آن ندارد.

سرعت فن ها :

فن کول پد باید از دور بالایی برخوردار باشد؛ چیزی بین 1000 تا 2500 دور بر دقیقه . البته باید توجه داشت که خود لپ تاپ به نسبت استفاده از گرافیک و پردازنده چه توانی از فن های خنک کننده می کشد این سرعت برای فن های کول پد هم باید پایین و بالا رود.

پایه کول پد :

این پایه ها در دو نوع هستند؛ یکی بصورت پایه پلکانی و دیگری به واسطه پایه براکتی که در زیر بدنه اصلی کول پد قرار دارد و معمولا فلزی هستند. پایه پلکانی از جنس بدنه ABS است که با لولا به بدنه چسبیده است.

این پایه ها عامل مهم برای اعمال شیب بین 0 تا 40 درجه به لپ تاپ ها هستند تا کاربر زمان تایپ از عملکرد بهتری نسبت به سطح افقی داشته باشد.

پورت یو اس بی ( USB ) بعنوان هاب :

در اکثر این پایه ها از پورت یو اس بی ( USB ) برای رسیدن جریان برق استفاده می شود. در این پایه ها بیش از یک پورت ورودی یو اس بی ( USB ) تعبیه شده است. تا از آنها بتوان برای موارد دیگری مانند شارژ گوشی ، اتصال یو اس بی ( USB ) فلش مموری و … نیز بتوان سود جست. در اکثر کول پدها از پورت یو اس بی ( USB ) 2.0 استفاده می شود.

ولتاژ و جریان مصرفی پایین:

ممکن است که از چند فن در یک کول پد استفاده شده باشد، باید گفت که از جریان و ولتاژ مصرفی بسیار پایینی استفاده می کنند. در اکثر آنها جریانی نزدیک به 1 آمپر برای پایه های چند فن و در اغلب ولتاژ 5 ولتی مصرفی دارند.

گارانتی معتبر :

از آنجایی که کول پد وسیله ای ایست که با برق کار می کند و امکان داشتن نوصانات برق زیاد است و شاید به علت داشتن قطعات مکانیکی باید از گارانتی مطمئن و معتبری برخوردار باشد.

1 دیدگاه در “کول پد ( پایه خنک کننده ) لپ تاپ چیست؟

  1. کامیار کیوان تاش گفت:

    خوب بود اطلاعاتش

دیدگاهتان را بنویسید